Loading...

Religiile de pe Drumul Matasii – partea a III a

by admin, 5 octombrie 2015

Zoroastrianismul, Maniheismul, Nestorianismul

Mult mai devreme insa, in China si-au facut simtita prezenta 3 mari religii ce nu pot fi trecute usor cu vederea : Zoroastrianismul, Maniheismul, Nestorianismul. Prima a fost si cea mai timpurie credinta ce si-a croit drum in China. Fiind la un moment dat religia aficiala a persanilor, ea s-a dezvoltat rapid intre secolele V si X e.n., dar din secolul al XIII-lea a fost practicata doar de uygurii din nord-est. Maniheismul a reprezentat o forma de impacare a Zoroastrianismului, Iudaismului, Crestinismului si a filosofiei antice greacesti, care, in ciuda interzicerii ei de catre conducerea statala chineza, a fost totusi extrem de populara in popor. Nestorianismul a fost introdus in 635 e.n., tot pe Dumul Matasii, si a fost acceptat ca religie de catre oficialitatile chineze inca din vremea dinastiei Tang cand si-a inceput declinul, doar putini mai practicand aceasta religie pe urma, prin zone rasfirate ale vestului Chinei.

Iudaismul

Inca din primele secole ale infiintarii Drumului Matasii, comerciatii evrei se extinsesera dincolo de granitele Israelului si a provinciei romane Iudeea (existenta intre 6 si 132 e.n.), ridicand lacase de cult pentru practicare propriilor lor religii, de-a lungul rutelor sale.

Crestinismul

In primul secol d.h., la capatul occidental al Drumului Matasii, Crestinismul devenea , dintr-un fenomen local al Israelului si Palestinei, un fenomen de amploare internationala, aflat intr-o continua expansiune datorita eforturilor numerosilor apostoli crestini. El cauta sa inlocuiasca in special un set de credinte (considerate pagane) ale clasicismului european.

Crestinismul s-a raspandit atat spre orizonturi apusene, cat si rasaritene. In rasarit, el circula cu precumpanire sub forma Nestorianismului (dupa Nestorius, un patriarh al Constantinopolului in sec. V), popular la inceput in Persia, pe urma si in India si China, patrunzand tot pe rutele matasii. Pana la sfarsitul secolului al VIII-lea, biserici nestorianiste se gaseau cam peste tot in regiunile in care „drumul” isi facea cale, desi numarul crestinilor ramanea totusi cu mult mai mic decat cel al budistilor ori musulmanilor in Asia centrala.

In perioada medievala europeana, calugarii crestini au inceput sa strabata aceste rute spre inima Asiei, ajungand si in Japonia, in vederea crestinarii popoarelor bastinase.

Drumul Matasii a fost si este in folosinta neintrerupta, desi nu la intensitatea la care era odata folosit. Multe din religiile vii la un moment dat  de-a lungul sau inca nu au pierit — din contra, ele sunt practicate cu aproximativ aceeasi ardoare ca si in trecut ; Budismul, Iudaismul, Crestinismul si Islamul se disting din acest punct de vedere. Reminiscente ale templelor si ale artei religioase traditionale pot fi gasite azi, in ciuda interventiei violente a timpului, pe Drumul Matasii ; manastiri si grote sapate in stanca, arta murala si sculpturi dainuitoare sunt doar cateva dintre vestigiile ce amintesc despre credintele de altadata a popoarele aflate in contact cu acest drum.

Surse:

http://asiasociety.org/belief-systems-along-silk-roads

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*