Loading...

RELAXAREA PRIN TEHNICILE YOGA PARTEA I

by admin, 27 ianuarie 2023

Viata trepidanta din zilele noastre a pus pe primul plan problema metodelor speciale de relaxare, „deconectare11 a sistemului nervos, de inlaturare a incordarii psihice si restabilire a calmului.Multe persoane suferind de exemplu de insomnie, de dureri de cap, incep prin diverse metode de relaxare, dar le abandoneaza repede si considera apoi suferinta ca „nevindecabila” — pentru ca practicind sporadic metodele respective nu au constatat rezultatele pozitive la care se asteptau, continuitatea in aceste cazuri jucind un rol deosebit.

Se impune gasirea metodelor de relaxare, mai la indemina fiecaruia, cercetatorii de specialitate din multe tari ale Europei si Americii descoperind ca unele tehnici folosite in urma cu milenii pot fi practicate si astazi cu rezultate foarte bune.

Yoga dateaza cam cu 3 milenii i.e.n. Mult timp cunostintele disciplinei Yoga erau transmise secret si erau confundate cu principiile religioase hinduse.Practica Yoga are ca obiect corpul omenesc, scopul fiind stapinirea acestuia, respectiv respiratia, circulatia etc., precum si o educatie psihica pozitiva, optimista care sa determine o crestere a potentialului fizic si intelectual.

Pentru a ne putea mentine un ritm normal de existenta, Yoga ne ajuta la disciplinarea functiilor si actiunilor noastre; ne dezvolta atentia, puterea de concentrare, ne invata respiratia si alimentatia corecta, precum si mentinerea unui echilibru neuropsihic etc., accelerarea sau incetinirea voita a ritmului respirator.

Yoga pune un accent deosebit intre legatura omului cu mediul inconjurator, problema demonstrata de Pavlov.in limba sanscrita, Yoga inseamna uniune, jonctiune, adica fizicul si psihicul sint solidare. Toate partile corpului reprezinta un tot unitar.

Exercitiile de Yoga, ca si celelalte exercitii fizice de culturism, pot actiona multilateral asupra organismului. Folosirea lor in timpul liber pot avea maximum de eficienta, sub aspect fizic putindu-se obtine o suplete generala a muschilor, o mobilitate mai buna a articulatiilor si in special a coloanei vertebrale. Functiile organelor interne ca si a glandelor cu secretie interna se i mbunatatesc. Exercitiile practicate dupa diferite boli sau accidente au demon- trat recuperari mai rapide. Din punct de vedere psihic, se realizeaza un convoi emotional si nervos. Exercitiile Yoga sint exercitii de concentrare, ceea ce permite orientarea gindirii, iar stapinirea de sine este mult imbunatatita.

Ele pot fi practicate de orice persoana, indiferent de virsta, sex sau profesie, nu necesita aparate si instalatii costisitoare putind fi practicate si la domiciliu. Totul este ca sa se pastreze continuitatea. De mentionat ca multi sportivi de performanta au folosit tehnicile de relaxare ale sistemului Yoga.

Exercitiile Yoga, aplicate insa fara cunostinte tehnice, fara un control medical competent, pot provoca unele tulburari in organism. Controlul medical este necesar anticipat, dar si periodic.

RESPIRATIA YOGA

Trebuie sa recunoastem ca multi dintre noi nu stim sa respiram, mai bine-zis respiram artificial, impiedicind ca aerul sa intre in plamini in cantitate suficienta. Consecinta este o oxigenare necorespunzatoare a intregului organism, ceea ce determina dereglari cu urmari dintre cele mai neplacute. In conditiile cind activitatea ne-o exercitam in locuri de munca insuficient aerisite, adeseori impreuna cu fumatori, cind ne petrecem timpul liber in sali de teatru, cinematograf sau in fata televizorului ducind o activitate — in multe cazuri — lipsita de miscare, toate acestea ne fac sa uitam ca trebuie sa respiram si mai ales sa respiram corect in raport cu necesitatile organismului.

Respiratia, emotiile si sistemul nervos sunt strins legate. Influentati de anumite stari ca: furia, frica etc. ritmul respiratiei se schimba, controlul si reglarea respiratiei in aceste cazuri avind efecte linistitoare.

— Fiecare dintre noi a putut observa deosebirea intre respiratia omului treaz si aceea a omului care doarme. in timpul somnului respiratia este mai rara si mai profunda.

Respiratia Yoga urmareste imitarea constienta a respiratiei inconstiente din timpul somnului. Atunci cind respiram, unii muschi functioneaza fara sa ne dam seama; atunci cind acordam atentia necesara respiratiei, devenim teoretic apti de a controla functiile acestor muschi.

Invatind sa respiram dupa metoda Yoga, trebuie sa stim ca oricare din metode am alege (Lotus, Sidkasana, Samasena etc.), importanta este pozitia corpului care impune mentinerea capului, gitului si a partii superioare a capului, pe o singura linie, astfel incit coloana vertebrala sa fie dreapta, ca un ax vertical.

Exercitiile de respiratie se bazeaza in special pe functia diafragmului si imobilitatea relativa a sternului si a umerilor. Inspiratia se face fara efort, umplind cu aer mai intii partea inferioara a plaminilor, apoi partea de la mijloc si la sfirsit partea superioara, coastele intinzindu-se, incepind cu cele de jos, pina la cele de sus, in mod succesiv. Se retine respiratia 2—3 secunde, dupa care se expira, eliminind tot aerul.

La inceput nu se va inspira prea mult aer, fata de respiratia normala, dar se va urmari ca inspiratia-retinerea respiratiei si expiratiei sa dureze un timp egal, un control eficient putindu-se realiza numarind pina la 4, pentru fiecare din cei 3 timpi. Respiratia Yoga permite inlaturarea aerului rezidual din partea de jos a plaminilor si provoaca oxigenarea puternica si eliminarea bioxidului de carbon, mai mult decit obisnuit. Respiratia Yoga se efectueaza de preferinta dimineata si seara, intr-o camera bine aerisita, cu o imbracaminte usoara (fara cordon, curea etc.) cu vezica urinara si intestinele golite si in nici un caz cu stomacul plin, la un interval de aproximativ 2—3 ore dupa o masa obisnuita.

Prin pozitii Yoga se intelege mentinerea corpului intr-o anumita atitudine, o perioada fixa (in Hatka Yoga) avind ca parti componente: pozitia de plecare, mentinerea pozitiei propriu-zise, revenirea in pozitia initiala. Pozitiile Yoga, cu denumirile lor complicate, au scopul de a determina „sa ne uitam corpul  si sa raminem sub actiunea creierului.Ele sint pozitii de imobilitate, toate miscarile trebuie efectuate incet si armonios nu cu rapiditate.Cand un exercitiu nu reuseste trebuie sa se treaca la un altul, intreaga activitate desfasurindu-se intr-o atmosfera de liniste si calm.

Scopul exercitiilor Yoga este de a obtine linistea psihica, pozitiile pe care le realizam, indiferent care ar fi, nu trebuie executate in mod fortat, deci fara un efort deosebit si cu stapinirea respiratiei.Exercitiile se pot efectua pe un covoras. Pentru inceput ne intindem pe spate, cu capul sprijinit pe podea, miinile intinse pe sol. Raminem in aceasta pozitie cateva minute pentru destindere, apoi fara a ridica capul se aduc mainile lateral.

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*